Werkwijze

Visie

Het is mijn overtuiging dat voor de meeste van mijn klanten simpele tips niet werken. Als dat namelijk zo zou zijn, zou men mijn hulp niet inroepen. Tips vind je op internet en in allerlei mooie boeken, maar je zult die wel moeten kunnen vertalen naar jouw specifieke situatie.

Maatwerk

Oftewel wat je nodig hebt, is maatwerk. Omdat het allemaal bij jou begint!
Het is dan ook nodig om te kijken waar je op dit moment staat en hoe ‘het’ bij jou werkt. Welke persoonlijke factoren (als bijv. perfectionisme, beperking, vaardigheden of uitstelgedrag) spelen er mee? Maar ook je werkomgeving heeft invloed op je huidige situatie. Een bijna continue beschikbaarheid heeft bijvoorbeeld grote invloed op jou en je activiteiten.

Vervolgens moet er een antwoord komen op deze vraag: Wat wil je bereiken?
Mijn klanten zijn grofweg in 2 groepen in te delen, de wel en niet georganiseerd-geboren mensen.
Als wel georgaiseerd-geboren iemand kunnen nieuwe vaardigheden je tijdswinst en plezier opleveren. Je vergroot het overzicht, zodat je effectiever en met meer rust kunt werken.

Ben je niet georganiseerd-geboren, dan moet je des te scherper bepalen wát je wilt bereiken. Daarom heb je een concreet doel nodig, zodat je kunt inzetten op gedragsverandering. Gedrag verandert niet met een reuzenstap, wel door doelbewust te bepalen hoe je met zo min mogelijk energie zo’n groot mogelijk effect bereikt.

Heb je eenmaal deze doelen scherp, dan zijn er een aantal zaken waar je keuzes over gaat maken. Wat ga je doen, hoe pak je dat aan, wanneer besteed je daar je kostbare tijd aan? Dat betekent dus ook dat je bepaalt wat je voorlopig niet gaat doen.

De volgende stap is waar mogelijk versimpelen. Denk hierbij aan een vaste plek geven aan je spullen of het bewaren van mails en documenten op een logische manier.
En dan, zodra je overzicht in je week en een structuur in het werk hebt bepaald, kan je starten met het opbouwen van routines. Zodat je het wiel niet elke keer opnieuw hoeft uit te vinden. Routines klinken saai, maar geven juist ruimte en vrijheid.
Door het aanleren van deze nieuwe gewoontes krijg je méér voor elkaar met minder energie. Zodat het werk ook eens een keer af is.

 

 

Praktische informatie over de werkwijze

 

Kennismakingsgesprek

Je kunt altijd een kennismakingsgesprek aanvragen.
Wist je bijvoorbeeld dat je op verschillende manieren met mij kunt werken? Via 1-op-1 begeleiding op het werk, maar ook virtueel. Daarbij ontvang je hulp op afstand via bijv. skype of zoom.
Na het eerste telefonische contact plannen we het kennismakingsgesprek (op het werk of per telefoon/skype) in om te beoordelen wat jouw wensen en mogelijkheden zijn.

Het doel van dit kennismakingsgesprek is te bepalen of we met elkaar aan de slag willen. Heb jij er vertrouwen in, dat ik je met je vraag kan helpen? Maar ook, denk ík dat ik de juiste persoon ben voor jóu.
Zien we iets een samenwerking, dan ontvang je daarna een plan van aanpak met offerte.

In sommige gevallen is het nodig om wat uitgebreider op de situatie in te gaan. Door dieper in gesprek te gaan, krijgen mensen vaak nog duidelijker wat er meespeelt en wat er nodig is om te veranderen. 

Werkafspraken

Na goedkeuring van de offerte met het plan van aanpak gaan we aan de slag.
Kom ik op het werk, dan maken we afspraken in overleg. Vaak werken we dan 2-3 uur aan een concreet doel.
Afhankelijk van de doelen richten we ons naast het ‘doen’, juist ook op het aanleren van nieuw gedrag en vaardigheden. 

Belangrijk is te weten dat ik alleen adviseer en coach. Jij bent degene die de beslissingen neemt.

 

Wil je meer weten?

Neem dan gewoon contact via de mail contact op om een telefonische afspraak in te plannen.