Waarom raak je zo snel verslaafd aan het checken van je e-mail of je social media?

En als je daar mee wilt stoppen, hoe doe je dat dan?

 

Zowel e-mail als social media dragen iets in zich waardoor je er makkelijk en snel aan verslaafd raakt. Wat is dat iets?
De “Beloningsduim”.
Veel mensen hebben last van hun e-mail. En dan bedoelen ze o.a. dat de inbox nooit leeg lijkt te komen, terwijl ze er toch zoveel tijd aan besteden.
Maar hoe besteden ze hun tijd? Zoeken ze naar de Beloningsduim of zijn ze effectief bezig met het wegwerken van de e-mail?

Het blijkt dat de gemiddelde Nederlandse werknemer een e-mail 6x voorbij ziet komen.
Dat betekent dus, dat hij er al 5x naar gekeken heeft voor er iets mee wordt gedaan. En dat dus 5x in zijn hoofd een mapje is open gezet. En met een mapje bedoel ik dan dus achtereenvolgens de map ‘vergaderingen’, ‘klanten’, ‘baas’, ‘mantelzorg’ of ‘….’ en soms ook nog eens ’thuis’.
Je hersenen maken overuren om dit allemaal bij te houden en keer op keer te negeren.

 

Nou, dan is het toch logisch, “Gewoon minder vaak die mail openen” zou je zeggen.
Helaas is dit niet zo makkelijk. Want we hunkeren naar de “beloningsduim”. Je kent hem zeker.
Ineens die leuke mail van een potentiële nieuwe klant, een aardige uitnodiging van je leidinggevende of een positieve reactie op jouw mail over het feest dat je gaat organiseren. Of denk eens aan de mail die je kan krijgen dat de zorg rond je familielid ineens toch geregeld kan worden, PGB toegekend, hulpverlener gevonden.
Zo’n beloning zorgt ervoor dat je je onverwacht even blij voelt. En je brein is onbewust steeds op zoek naar deze plotselinge en onvoorspelbare beloningen. En wat blijkt, hoe onregelmatiger de beloningen binnen komen, des te meer gaan we er naar hunkeren.

Van dit principe maakt men gebruik bij het trainen van honden of dolfijnen. Als je een hond wilt leren zitten, geef je het commando ‘zit’ en als hij gaat zitten krijgt hij een snoepje. Dat herhaal je een aantal keren en de hond leert zitten. Maar op een gegeven moment zul je zien dat de hond niet gaat zitten als je geen snoepje in je hand hebt. Je hebt dus alleen de koppeling tussen ‘zit’ en snoepje getraind, maar niet het gewenste gedrag.
Door nu juist af en toe een snoepje te geven blijkt de hond veel makkelijker te leren. Hij wil dat snoepje zo graag en kan niet voorspellen wanneer het komt. Elke keer gaat hij snel zitten, want je weet maar nooit. Zie hier, je bent er. Nieuw gedrag is aangeleerd.

 

De parallel met de e-mail of de likes van de social media is makkelijk te maken. Het even snel kijken levert soms de beloning op, maar vaker niet. Dat zorgt ervoor dat je nog meer gaat kijken, want je wilt die “Beloningsduim” heel graag. Je kunt het bij social media ook een “Beloningspluim” noemen. Hoe leuk is het als ik een bericht op Facebook heb gezet en er gaan mensen op reageren. Dan moet ik toch elke keer weer even opnieuw kijken of er nog meer reacties zijn en of ik nog ergens op moet reageren. Ik was kennelijk leuk, ik heb het goed gedaan. Heerlijk zo’n pluim voor mij.
En in mijn mailbox moet ik toch ook steeds even kijken of niet iets leuks is.
Resultaat: geen focus, geen concentratie en een oververmoeid hoofd.

fb like icoon verslaafd website

 

Het herkennen van dit gedrag en de Beloningsduim is de eerste stap naar het minder de slaaf van je eigen e-mail en social media te zijn.
Die Beloningsduim is namelijk echt geen vriend. Versla hem en krijg meer tijd en energie om dat te doen waar je zelf een ‘duimpje’ aan geeft.
Volgende week hoor je meer. Welk gedrag moet je vertonen om hier mee te kunnen stoppen?

 

In februari geef ik de workshop “Grip op je e-mail is grip op je werk”
In deze training leer je weer grip te krijgen op je inbox en e-mail.
De training is deels gericht op gedrag, maar vooral ook op het praktisch verwerken van de e-mails.
Daarbij neemt de samenhang tussen je e-mail en je taken/ timemanagement een belangrijke plaats in. Want elke mail vraagt om actie. Dat gaat je grip en overzicht geven op je werk.
De eerdere deelnemers waren enthousiast, het leverde ze immers direct voordeel op ;-).
Interesse? Hier lees je er meer over.

Mail ze! Groet, Marjolijn

 

PS Ken je iemand die het herkennen van de Beloningsduim kan gebruiken, je vriendin of collega?
Deel het bericht gerust met de buttons hieronder. Of nog leuker, plaats het op je Facebookpagina of op twitter.

PS 2 Wil je de blog over het tackelen van die Beloningsmail niet missen?
Schrijf je op deze pagina in voor de volgende tips, dan weet ik waar ik ze naartoe kan sturen.

gratis videoserie

 

Klik hier om aan te vragen!