hoe het zo gelopen is 4

Onlangs werd mij de vraag gesteld wat voor mij de aanleiding was professional organizer te worden.
En die vraag houdt mij bezig, want het is inderdaad niet zo dat je van school afkomt en de studie “professional organizer” gaat doen. Eigenlijk is het antwoord een heel persoonlijk verhaal, dat met mij en vooral met jullie te maken heeft.

Na mijn middelbare schooltijd heb ik geneeskunde gestudeerd en ben daarna gespecialiseerd tot kinderarts. Wat was ik blij dat ik in de opleiding kwam en ik heb genoten van het werk, de kinderen en de gesprekken met hun ouders. Maar ik heb ook enorm hard moeten werken. Toch, hoe fijn was het een kind weer gezond het ziekenhuis te zien verlaten. En vooral ook hoe moeilijk als dat soms niet gebeurde. Hoe prachtig om zoveel kinderen geboren te zien worden. Vaak dacht ik: “Als iedereen later eens zou weten hoe blij zijn ouders met hem/haar waren bij zijn geboorte, dan zouden wij mensen veel gelukkiger kunnen zijn.’

Na de komst van mijn eigen kinderen kon ik de drukte en verantwoordelijkheid steeds minder aan en na een aantal jaren heb ik moeten stoppen met dit prachtige beroep. Een diepe kras op mijn ziel, die nog steeds niet helemaal geheeld is. Maar ik slaap wel weer goed ;-).

En wat toen? Wat kon ik en wat wilde ik? Een aantal jaar ben ik aan de slag gegaan als secretaris van een vrijwilligersorganisatie. Daarnaast begon ik ons huis op te ruimen. Ik kon niet meer tegen de troep, ontstaan bij een langdurige renovatie. En met het opruimen van het huis, ontstond er iets anders. Ik ontstond ruimte voor iets nieuws. Budgetcaching? Ik zag het al voor me, ik zou geen facturen sturen aan mensen met geldproblemen. Maar wat dan wel?

Tijdens dit opruimen van het huis, werkte ik met het boek “Aan de slag met de huishoudcoach” en ontdekte ik dat alles makkelijker en handiger kon. Wat een boost gaf me dat en wat een extra energie en tijd. Er bleek een opleiding tot professional organizer te bestaan, en daar wilde ik meer van weten. Zo ging ik naar de voorlichtingsmiddag van de NBPO, de beroepsvereniging van de professional organizers. Daarna was ik om. Dít wilde ik.

Weer werken met mensen. Mensen met hun kwaliteiten, én tegelijk met uitdagingen op bepaalde gebieden. In organizer-land zijn er 2 soorten organizers. De “zelf-niets” en de super-georganiseerden. (Een zelf-niet is bijvoorbeeld ook de schilder die zijn eigen huis niet altijd op tijd schildert.) In aanleg ben ik eigenlijk wel een “zelf-niet”. Toch heb ik ervaren dat je je huishouden en werk makkelijker kan organiseren. Dat de administratie helemaal niet zo’n klus hoeft te zijn en dat het met het aanleren van gewoontes relatief makkelijk is opgeruimd te blijven leven. Dit wil ik dan ook aan anderen overbrengen, aan jullie. Hier zit mijn motivatie. Want ik weet hoe je kan verdrinken in de spullen en taken. Hoe dit je vastzet en kan overspoelen. Dat je het overzicht kwijt kan raken. Maar ik weet ook dat daar iets aan te doen is. Soms zeg ik weleens grappend: “ Ik had mezelf eerder moeten kennen, dan had ik het vroeger een stuk makkelijker gehad.” Mocht iemand zich dus ooit schamen, bij mij is dat niet nodig.

Zo volgde ik in 2013 de opleiding tot professional organizer bij de Huishoudcoach, een inspirerende tijd. Mijn geneeskunde-boeken mochten eindelijk de deur uit en mijn nieuwe boeken staan nu naast mijn bureau. Toen ik nog eens goed in mijn kast keek, bleek ik al 10 jaar dit soort boeken te verzamelen, boeken als “ Veel te doen, weinig tijd?” Tja, nodig gehad… In 2014 stopte ik met mijn vrijwilligerswerk en sindsdien ben ik aan het werk in mijn eigen bedrijf.

Opruimdokter
En zo werd ik dus ‘opruimdokter’, specialist in het organiseren van spullen, papieren en agenda. Intussen heb ik in 2017 de post-HBO opleiding tot Senior Professional Organizer afgerond bij de School voor Organizing.

De verschillende cliënten met al hun verschillende vragen zijn mijn motivatie. De oudere dames met hun levenservaring, de jonge moeders met hun gezinnen. Tweeverdieners bij wie het allemaal echt strak georganiseerd moet zijn, willen ze nog een beetje kunnen leven. Maar ik begeleid ook veel mensen met autisme en AD(H)D, mensen voor wie plannen, organiseren en opruimen vaak een grote uitdaging is.

Een speciale groep inspireert mij extra, de mensen met letselschade, schade opgelopen bij een ongeval. Hen begeleid ik bij het vinden van een nieuwe balans en structuur in de dag, huis, werk en administratie. Rekening houden met hun mogelijkheden én vragen draagt direct bij aan hun herstel.

Het antwoord op de vraag wat mijn aanleiding voor dit beroep was, is een lang verhaal geworden. Al schrijvend kan ik zeggen dat ik blij ben met mijn nieuwe beroep, met jullie. Ik hoop jullie nog lang te kunnen helpen bij het krijgen van overzicht en rust. Want ook zelf-niets kunnen veranderen, van zelf-niet tot professional organizer ofwel opruimdokter!

                            

Groet, Marjolijn

 

gratis videoserie

 

Klik hier om aan te vragen!