Onlangs werd mij de vraag gesteld wat voor mij de aanleiding was professional organizer te worden.
En die vraag houdt mij bezig, want het is inderdaad niet zo dat je van school afkomt en de studie “professional organizer” gaat doen. Eigenlijk is het antwoord een heel persoonlijk verhaal, dat met mij en vooral met jullie te maken heeft.
Na mijn middelbare schooltijd heb ik geneeskunde gestudeerd en ben daarna gespecialiseerd tot kinderarts. Wat was ik blij dat ik in de opleiding kwam en ik heb genoten van het werk, de kinderen en de gesprekken met hun ouders. Maar ik heb ook enorm hard moeten werken. Toch, hoe fijn was het een kind weer gezond het ziekenhuis te zien verlaten. En vooral ook hoe moeilijk als dat soms niet gebeurde. Hoe prachtig om zoveel kinderen geboren te zien worden. Vaak dacht ik: “Als iedereen later eens zou weten hoe blij zijn ouders met hem/haar waren bij zijn geboorte, dan zouden wij mensen veel gelukkiger kunnen zijn.’
Na de komst van mijn eigen kinderen kon ik de drukte en verantwoordelijkheid steeds minder aan en na een aantal jaren heb ik moeten stoppen met dit prachtige beroep. Een diepe kras op mijn ziel, die nog steeds niet helemaal geheeld is. Maar ik slaap wel weer goed ;-).
En wat toen? Wat kon ik en wat wilde ik? Een aantal jaar ben ik aan de slag gegaan als secretaris van een vrijwilligersorganisatie. Daarnaast begon ik ons huis op te ruimen. Ik kon niet meer tegen de troep, ontstaan bij een langdurige renovatie. En met het opruimen van het huis, ontstond er iets anders. Ik ontstond ruimte voor iets nieuws. Budgetcaching? Ik zag het al voor me, ik zou geen facturen sturen aan mensen met geldproblemen. Maar wat dan wel?
Tijdens dit opruimen van het huis, werkte ik met het boek “Aan de slag met de huishoudcoach” en ontdekte ik dat alles makkelijker en handiger kon. Wat een boost gaf me dat en wat een extra energie en tijd. Er bleek een opleiding tot professional organizer te bestaan, en daar wilde ik meer van weten. Zo ging ik naar de voorlichtingsmiddag van de NBPO, de beroepsvereniging van de professional organizers. Daarna was ik om. Dít wilde ik.
Weer werken met mensen. Mensen met hun kwaliteiten, én tegelijk met uitdagingen op bepaalde gebieden. In organizer-land zijn er 2 soorten organizers. De “zelf-niets” en de super-georganiseerden. (Een zelf-niet is bijvoorbeeld ook de schilder die zijn eigen huis niet altijd op tijd schildert.) In aanleg ben ik eigenlijk wel een “zelf-niet”. Toch heb ik ervaren dat je je huishouden en werk makkelijker kan organiseren. Dat de administratie helemaal niet zo’n klus hoeft te zijn en dat het met het aanleren van gewoontes relatief makkelijk is opgeruimd te blijven leven. Dit wil ik dan ook aan anderen overbrengen, aan jullie. Hier zit mijn motivatie. Want ik weet hoe je kan verdrinken in de spullen en taken. Hoe dit je vastzet en kan overspoelen. Dat je het overzicht kwijt kan raken. Maar ik weet ook dat daar iets aan te doen is. Soms zeg ik weleens grappend: “ Ik had mezelf eerder moeten kennen, dan had ik het vroeger een stuk makkelijker gehad.” Mocht iemand zich dus ooit schamen, bij mij is dat niet nodig.
Zo volgde ik in 2013 de opleiding tot professional organizer bij de Huishoudcoach, een inspirerende tijd. Mijn geneeskunde-boeken mochten eindelijk de deur uit en mijn nieuwe boeken staan nu naast mijn bureau. Toen ik nog eens goed in mijn kast keek, bleek ik al 10 jaar dit soort boeken te verzamelen, boeken als “ Veel te doen, weinig tijd?” Tja, nodig gehad… In 2014 stopte ik met mijn vrijwilligerswerk en sindsdien ben ik aan het werk in mijn eigen bedrijf.
Opruimdokter
En zo werd ik dus ‘opruimdokter’, specialist in het organiseren van spullen, papieren en agenda. Intussen heb ik in 2017 de post-HBO opleiding tot Senior Professional Organizer afgerond bij de School voor Organizing.
De verschillende cliënten met al hun verschillende vragen zijn mijn motivatie. De oudere dames met hun levenservaring, de jonge moeders met hun gezinnen. Tweeverdieners bij wie het allemaal echt strak georganiseerd moet zijn, willen ze nog een beetje kunnen leven. Maar ik begeleid ook veel mensen met autisme en AD(H)D, mensen voor wie plannen, organiseren en opruimen vaak een grote uitdaging is.
Een speciale groep inspireert mij extra, de mensen met letselschade, schade opgelopen bij een ongeval. Hen begeleid ik bij het vinden van een nieuwe balans en structuur in de dag, huis, werk en administratie. Rekening houden met hun mogelijkheden én vragen draagt direct bij aan hun herstel.
Het antwoord op de vraag wat mijn aanleiding voor dit beroep was, is een lang verhaal geworden. Al schrijvend kan ik zeggen dat ik blij ben met mijn nieuwe beroep, met jullie. Ik hoop jullie nog lang te kunnen helpen bij het krijgen van overzicht en rust. Want ook zelf-niets kunnen veranderen, van zelf-niet tot professional organizer ofwel opruimdokter!
Groet, Marjolijn
Wat een bijzonder verhaal Marjolijn! Heel boeiend om te lezen hoe je tot je huidige professie bent gekomen. Ik denk dat het voor heel veel mensen geruststellend is om te merken dat ook coaches ‘gewone’ mensen zijn die lang niet altijd van nature uitvoeren waar ze voor hebben doorgeleerd. Heel veel succes en plezier met al je plannen.
Dank voor je vriendelijke woorden. Ja, de zelf-niets kom je natuurlijk overal tegen hè.
Een heel bijzonder, pakkend verhaal over een hardwerkende vrouw met passie voor al haar vakken. Zeker doorgaan in je passie dat heelt met liefde ook weer een stukje van je kras!
Dat klopt Mirella, wat je zegt over helen. Ik vind het nu echt bijzonder om hardwerkende specialisten te begeleiden bij de uitdagende combinatie van een privé/gezin en werk.
Wat een mooi verhaal. Ik sta nog ergens halverwege. Met inspirerende verhalen zoals deze ga ik stapje voor stapje vooruit.
Anne-Marie, maar de eerste stappen zijn het moeilijkst. Dus als je al halverwege staat, dan ben je er eigenlijk al bijna.
Succes!
Hai Marjolein,
Een prachtig verhaal. En hoe fijn dat ik langs de zijlijn mag mee genieten van je warme persoonlijkheid en je vriendelijkheid.
Goed werk.
Een dikke knuffel xxxxxxxxx
En hoe fijn vind ik het dat wij samen de workshops voor de Loslaatdag organiseren. Ik leer veel van jou.
Lieve groet, Marjolijn
Marjolijn,
Bij iedereen is de aanleiding om Professional Organizer te worden anders. Maar de overeenkomst is onze passie om samen met de klant naar een passende en blijvende oplossing te zoeken voor hun probleem en dat is mooi en dankbaar werk.
Veel succes voor de toekomst.
Collegiale groeten,
Erna Verheij – Opgeruimd!
Zo is het maar net Erna. Ik ben benieuwd naar jouw voortraject.
Organizers komen vaak toch uit één van de volgende twee richtingen: de zakelijke of de meer zorg-kant.
Groet, Marjolijn
Kinderarts of opruimcoach, zoals je het beschrijft ligt het niet ver uit elkaar; in beide gevallen help je mensen zich weer beter in hun vel te voelen. Prachtig!
Welke bestemming heb je aan je geneeskunde boeken gegeven? Ik heb er ook nog een hoop op de plank staan, ongebruikt, maar doordat er om het jaar een nieuwe druk is, hebben huidige studenten er niks aan.
Beste Selma,
Het is me wat met die studieboeken he. Ik denk dat heel veel mensen dit zullen herkennen, ze zijn zo snel verouderd.
Uiteindelijk heb ik een klein deel bewaard, zeg de standaardboeken.
Het merendeel is weggegooid en de Sobotta atlassen heb ik verkocht via Marktplaats.
Wat gaat in jouw leven de plaats van die boeken innemen?
Trots!!!
🙂
Bate Marjolijn,
Wat een mooi blog.
Ik weet niet of je er iets mee kan, met mijn ervaring/verhaal.
In het kort: ik heb bijna 7 jaar terug mijn eerste CVA gehad (ja er kwamen er nog meer) en een van de onzichtbare gevolgen van het hersenletsel is bij mij de enorme behoefte aan structuur en het niet tegen prikkels kunnen.
De ergotherapeut vroeg in het ziekenhuis of ik altijd al zo gestructureerd was en ik zei volmondig ja..maar dat was niet waar, wij leefden altijd in een soort georganiseerde chaos. Mijn partner is nog steeds zo…..
Mijn behoefte aan strakke planning, structuur (noodzaak om te kunnen blijven functioneren) bracht me in contact met GTD. Getting things done. Dat heb ik aha vertaald naar ons huishouden en mijn situatie. Ik denk dat het voor mensen met vergelijkbare problemen heel goed kan werken. Helaas heb ik niet de energie om zo iets verder uit te werken, te vertalen zeg maar.
Maar goed, ik kan het prima toepassen.
Daarbij nu ook al een tijdje bezig op te ruimen……en jouw fb groep stimuleert! Zocht het natuurlijk niet voor niks op. 🙂 Ik ben blij met jouw ommezwaai, van de medische wereld naar wat je nu doet! Petje af. Loslaten van je eerdere studie is heel moeilijk…ik heb het ook ervaren.
Beste Mique,
Wat er toch wel niet op mensen hun weg komt hè. Ik weet wat de gevolgen van CVA’s op dagelijkse handelen kunnen hebben. Dat is heel bedrieglijk dat NAH, niet-aangeboren-hersenletsel. Het kan soms zelfs zo zijn dat een buitenstaander niets ziet, terwijl je toch echt veel meer je best moet doen bij het al plannen en organiseren.
Fijn dat je GTD al hebt ontdekt. Dat is echt een eyeopener hè. Ikzelf werk daar ook veel mij, en het helpt om alle ballen in de lucht te houden.
Het zou leuk zijn daar eens samen verder over te spreken, want ik denk ook dat mensen na een CVA er erg veel aan kunnen hebben.
Wat knap dat je dan ook nog eens begonnen bent met opruimen, daar heb je toch ook weer energie voor nodig. En juist na een CVA kun je daar soms tekort aan hebben.
Dank voor je vriendelijke woorden. Ik hoop dat we elkaar binnenkort spreken.
Ik stuur je daarvoor een aparte mail.
Groet, Marjolijn
Beste Marjolijn,
Een heel indrukwekkend verhaal, over je noodzakelijke carrièreswitch. Maar ook met een voelbare passie in beide beroepen. En dat afscheid nemen van een eerdere beroepsuitvoering littekens nalaat, heb ik zelf helaas ook ervaren.
Maar uiteindelijk is het hogere doel toch om mensen vooruit te helpen.
Wat mij betreft ben je daar gewoon heel goed in, met een aanstekelijk enthousiasme, openheid en een warme hartelijkheid.
Ik heb je leren kennen bij de workshop ‘Een opgeruimd hoofd in een opgeruimd huis’ en dat heeft bij mij een smeulend ‘opruim-vuurtje’ aangewakkerd. Sindsdien ben ik stap voor stap ermee aan de slag gegaan. Een grote winst daarbij is dat ik (ongebruikte) dingen überhaupt al zoveel gemakkelijker weg kan doen.
Helaas ontbreekt het me in mijn situatie nog wel eens aan broodnodige energie, waardoor mijn motivatie soms weer wat wegzakt, maar die kan ik gelukkig ook weer opladen aan de Facebookgroep en de website. Gewoon even ‘stekkeren’. Dat werkt écht stimulerend!!
Ik blijf dus graag en met plezier een volger van jou en deze gezellige Facebook-groep, want iedere nieuwe ‘opruim-challenge’ geeft mij ook telkens weer een nieuwe boost om door te gaan met het opruimen en ordenen, met als einddoel een ‘opgeruimd hoofd in een opgeruimd huis’! 🙂
Ik hoop je nog eens te ontmoeten en wens je heel veel succes met je nieuwe carrière!
hartelijke groetjes,
Leidie
Beste Leidie,
Wat fijn om te lezen dat ik je kan inspireren, dat is zo leuk om te horen. De facebookgroep Opgeruimdnaar is inderdaad heel inspirerend, dat ervaar ik zelf ook.
Leuk ook dat je zo aanwezig bent op de FBpagina van Opgeruimd Op Orde, want het organiseren van ons leven gaat verder dan alleen het opruimen. Hopelijk geven die tips je ook extra energie. Ik ben elke keer weer blij als ik een reactie van je ontvang, dan weet ik dat ik waarvoor ik het doe.
Handiger organiseren van al die dagelijkse activiteiten, kan een hoop energie opleveren is mijn ervaring.
Desiree en ik gaan weer meedoen aan de Loslaatdag 2016, die valt dit jaar op 19 maart. Hopelijk zullen we elkaar daar weer ontmoeten!
Groet, Marjolijn