De voorraadkast opruimen. Hoe en waarom eigenlijk?
Veel mensen worstelen met hun voorraden. Ze hebben de behoefte aan een goed gevulde voorraadkast en tegelijkertijd houden ze niet van verspilling. En zo bewegen ze tussen voldoende, overvloed en verspilling.
Veel op voorraad
Altijd voldoende of ‘alles’ 😉 op voorraad hebben geeft een gevoel van overdaad en controle. Zie je in een aanbieding iets dat je goed denkt te kunnen gebruiken, dan is het aanlokkelijk om een aantal stuks in te slaan. Je hebt het idee dat je bespaart en pro-actief bent.
Het geeft een gevoel van voorbereid zijn. Voorbereid op naderend tekort, een gevoel dat zomaar kan ontstaan als je misgrijpt. Je zou immers kunnen misgrijpen als je niet op tijd in de gaten had dat er iets aangevuld moest worden of bij onverwacht bezoek. Sneeuw en gladheid, ziekte, allemaal situaties waarom je ooit misschien niet naar de winkel kunt gaan. Maar hoe vaak komt dit voor?
Ik heb het idee dat dit schaarste denken ook overgeërfd is van onze voorouders. Onze verre voorouders moesten natuurlijk jagen en verzamelen om aan voldoende voesel te komen. De mannen gingen er op uit om wild te schieten en de vrouwen verzamelden vruchten, groenten, pitten en noten om ook in perioden van schaarste voldoende eten te hebben.
Verzamelgedrag
Later ontwikkelde de landbouw zich, kwam er een grotere hoeveelheid voedsel in bepaalde perioden van het land en onze grootmoeders maakten groente en fruit in. Dat was een manier om voedsel te kunnen bewaren toen er nog geen koelkasten, laat staan diepvriezers waren. Met een kelder vol weckpotten kwam men hopelijk de winter door zonder honger, ziekte of vitaminegebrek.Dit verzamelgedrag zit nog steeds in ons. Bij veel van mijn klanten zie ik grote voorraden, van pindakaaspotten tot allerlei soorten pakjes. Doen we dit alleen omdat onze voorouders het deden?
Nee, ik denk dat er momenteel ook financiële prikkels zijn om dit te doen.
De supermarkten stunten met acties als hamsterweken. In folders of in de supermarkt zien we dat we 2 stuks voor de prijs van 1 kunnen meenemen. En dat doen we. Met als doel om geld te besparen. Maar besparen we ook daadwerkelijk geld?
Verspilling als keerzijde
Of iemand ook daadwerkelijk geld bespaart is natuurlijk individueel bepaalt. Maar ik denk dat door het aanleggen van flinke voorraden er een reële kans bestaat op verspilling van geld en voedsel. Zo kocht ik eens een flink aantal flessen glassex op voorraad, 4 stuks. En toen ik merkte dat de glazen plaat van de salontafel er een blauwige gloed van kreeg wilde ik het niet meer gebruiken. Ik wist eigenlijk niet goed wat er mee moest doen. Hoe kon ik het weggeven? Uiteindelijk heb ik het naar de kringloopwinkel gebracht, hoewel ik twijfelde of zij er wel een bestemming voor hadden. Zo werd voor mij goedkoop duurkoop.
Bij veel klanten zie ik ook grote voorraden en lopen we de kast door dan is er soms al veel over datum. Ook in mijn Facebook opruimgroep zie ik vaak producten die over de datum zijn. Hoewel veel van deze producten nog te gebruiken zijn, doen mensen het voedsel dan toch soms weg. Dit geeft hen zeker geen goed gevoel, het is een verspilling van voedsel en natuurlijk ook weer van geld.
Weet jij op dit moment welke voedingsmiddelen je in de kast hebt staan en die je de komende tijd wilt opeten?
Ja, super! In het volgende blog vertel ik meer over de voorraadkast 2.0.
Nee, lees dan verder om eerst overzicht te krijgen.
De voorraadkast opruimen, zo doe je dat
- Kijk eerst deze video over de houdbaarheid van voedsel van de consumentenbond
- Maak het aanrecht of een tafel leeg
- Haal alles uit de kast en zet het op het aanrecht of de tafel
- Maak van de gelegenheid gebruik om direct de planken, kasten en deuren uit te soppen
- Geef alle productcategorieën een vaste plek: bijv. koffie, thee, suiker rechtsboven, Italiaans links boven, groenteconserven middelste plank etc.
- Label zo nodig de plekken
- Zet alle producten terug in de kast
- Zet dan de oudste producten vooraan, zodat die als eerste gepakt zullen worden
- Enne… koop voorlopig niets waar je nog ruim voldoende van hebt 🙂 .
De voorraadkast opruimen, waarom eigenlijk?
Door 1 keer per half jaar op te ruimen houd je overzicht en verspil je geen voedsel en geld.
Zodat je het voedsel kunt opeten en het geld aan iets anders kan besteden. Mooi toch!
Het volgende blog gaat over de voorraadkast 2.0.
Het verschijnt over een week en gaat over voorraadbeheer en nieuwe digitale middelen.
Wil je vaker geïnspireerd worden over de thema’s opruimen, organiseren en goed omgaan met je energie en tijd.
Volg me dan ook op Facebook.
Misschien tot daar! Groet, Marjolijn
Hoi Marjolijn,
Ik heb momenteel geen enkel potje augurken in mijn keukenkastjes en ook niet in de voorraadkast! Maar als ik weer augurken ga kopen, koop ik maar 1, hooguit 2 potjes.
Ik wil niet meer te veel etenswaren op voorraad hebben. Ik streef ernaar alle lang houdbare voedingsmiddelen zoveel mogelijk in de kastjes boven het aanrecht te zetten. Zowel geopende als eventueel nog dichte verpakkingen. Dan zie ik sneller wat ik nog allemaal in huis heb (en wat ik voorlopig dus niet wil bijkopen).
De ruimte in mijn keukenkastjes is best beperkt. In het verleden had ik ook allerlei etensvoorraad in 2 kastjes op de gang staan. Maar die spullen vergat ik gewoon doordat ik nou eenmaal niet regelmatig in die kastjes kijk. Dat waren dingen die ik niet zo vaak eet, maar die me wel lekker leken toen ik ze kocht. En waarvan, toen ik ze uiteindelijk wilde gaan opeten, de houdbaarheidsdatum vele jaren verstreken was. Soms wel een jaar of 6-7. Nou neem ik die houdbaarheidsdatum nooit zo heel letterlijk en vertrouw ik sterk op mijn eigen smaak- en reukvermogen, dus ik heb al die spullen in de loop van de tijd (en dat was best een lange tijd!) gewoon opgegeten. Maar ik dacht wel: dit moet ik niet meer doen, voorraad bewaren op een plek waar je bijna nooit komt of kijkt. Sindsdien probeer ik de etenswaren dus zoveel mogelijk in de keukenkastjes (waar ik dagelijks in kijk) neer te zetten.
Ik gooi trouwens praktisch nooit eten weg. Maar vorig jaar heb ik dat wél een keer gedaan. Bij het uitmesten van de voorraadkastjes op de gang en de aanrechtkastjes in de keuken ontdekte ik dat een (al jaren oud, maar nog niet aangebroken) pak havermoutvlokken niet alleen havermoutvlokken bevatte… Het pak zag er wat smoezelig uit. Toen ik het opende, bleken er een paar dode mini-motjes en een heleboel piepkleine rupsjes (die zich dan later ook ontpoppen tot van die motvlindertjes) in te zitten; die ruspjes kwamen uit het pak gekropen. Jakkes! Ik had in die tijd al maandenlang last van die motjes die rondvlogen in keuken en huiskamer en kon er maar niet achterkomen waar die toch vandaan kwamen. Dankzij het opruimen van de keukenkastjes was het ineens duidelijk! Waar uitmesten toch niet allemaal goed voor kan zijn…
Iets vergelijkbaars heb ik een paar jaar geleden meegemaakt met noten die nog in de bast zaten. Ik had lange tijd een schaaltje met verschillende soorten op het dressoir staan. Ik vergat ze op te eten en het schaaltje stond wel leuk zo op die kast. Maar die oude noten bleken ook een bron van een of ander soort motjes en hun rupsjes (larven) te zijn.
Tot zover mijn reactie.
Groeten,
Jacquelien
Dank voor je uitgebreide antwoord Jacquelien, ik weet zeker dat anderen hier ook wat aan hebben.
Eén van de belangrijkste zaken die je beschrijft is het bewaren van overzicht als je alles bij elkaar bewaart. Naar mijn ervaring gebruik je de spullen dan ook meer en grijp je uiteindelijk minder vaak mis. Juist omdat je weet wat er op voorraad is.
Groet, Marjolijn
Heel hetkenbaar maar wij proberen ook steeds minder voorraad te hebben. Winkels zijn 7 dagen in de week open.
Vorig jaar hadden we schoonmaakmiddel nodig. Ik zag een aanbieding van 3 flessen bij de Kruidvat en mijn vriend bij de supermarkt. Daar doen we nu nog mee.
En al die tijd neemt het ruimte in in de kast of kelder. Met die nieuwe openingstijden hoef je inderdaad je huis niet meer als voorraadkast te gebruiken.
Ik lust geen augurken en koffiefilters bederven niet. Ik ben heel benieuwd naar de volgende vlog 😉
Ha Erik-Jan, een kleine voorraad houden is niet alleen handig i.v.m de bederfelijkheid van spullen. Het is ook gewoon fijn om niet teveel in huis te hebben en zo het overzicht te kunnen houden. Zeker ook als je kleiner woont.
Groet, Marjolijn
Wij hebben een erg ondiepe voorraadkast: ter breedte van een Brinta-pak. Er zijn wel veel planken en de kast is breed. Alle pakken en potten zie je staan, dus in 1 ogenblik is helder wat er op voorraad is. Ik heb een lijstje van wat er in de kast zou mogen staan, en aan de hand van dat lijstje maak ik mijn boodschappenlijst. Werkt prima!
Ha, dat klinkt heel overzichtelijk en goed georganiseerd inderdaad.
Praktisch om inderdaad ook een lijst te hebben van wat je op voorraad wilt hebben.
Ik heb hier niets meer aan toe te voegen 😉.
Groet, Marjolijn
Wij hebben de voorraadkasten zo ingericht met een plank voor ongeopende producten en een plank voor producten die al geopend zijn. Zo gaan deze altijd als eerste op en is er meer overzicht in de voorraadkast.
En dan hebben we ook nog aparte plankjes voor bijvoorbeeld babyvoeding/koekjes, dingen voor de borrel en een plank met koek/snoep. Dus veel gecategoriseerd hier 🙂
Ha Juliette, dat klinkt fijn. Ik krijg nu al trek in die dingen voor de borrel ;-).