In de opruimgroep “Opgeruimd naar de winter” stelde één van de deelnemers een leuke vraag over een cadeau waar veel respons op kwam. En zeker rond de feestdagen met het dilemma van de cadeaus vind ik het interessant er dit blog aan te wijden.

Haar vraag aan de groep was simpel. Nadat ze het speelgoed voor de kinderen had beperkt tot Kapla, lego, playmobil en knutselspullen, vroeg ze zich af wat nu te geven aan haar jarige zoon. Eerder had zij gemerkt dat de kinderen veel leuker en prettiger speelden met een geminimaliseerde hoeveelheid speelgoed, reden voor haar om ook nu fijne cadeaus te willen geven. Daarnaast zag ze op tegen de uitpuilende kast en mopperende kids die niet konden kiezen.

Zo herkenbaar, want dit thema speelt natuurlijk ook bij volwassenen. Ook wij voelen ons prettiger met de juiste spullen om ons heen en worden onrustig en kribbig van uitpuilende kasten en onvoldoende overzicht. En ook wij weten soms niet wat we aan een andere volwassene moeten geven of zelf willen vragen.

Zo kan je onderstaande suggesties dus ook prima gebruiken als je geen jonge kinderen meer cadeaus moet geven, maar wel iets wilt verzinnen voor een volwassene.

Of nog concreter als je met kerst cadeaus geeft: Wat leg jij deze kerst onder de boom?

 

onderkant-kerstboom-kleiner

 

De suggesties van de groepsleden op een rij gezet:

 

1. Koop meer lego of playmobil, als aanvulling op datgene waar al mee gespeeld wordt. Er kwamen leuke ideeën om de soms te dure dozen toch te kunnen laten geven door mensen, die niet zo heel veel geld willen uitgeven. 
Zo was er het voorstel zelf een grote doos te kopen en anderen die in kleinere, aparte cadeautjes te laten schenken. De afrekening verloopt vanzelfsprekend via de volwassenen. Of je kunt de ooms en tantes te vragen hun bijdragen te bundelen tot een groot en gewenst cadeau.

2. Accepteer en respecteer de behoefte van kinderen tot het krijgen van cadeautjes. Haal dan in eerste instantie wat oud speelgoed uit de kast en bewaar dit buiten de speelgoedkast. Wissel het speelgoed zo nu en dan om en je zult zien dat ze veel fijner blijven spelen. 

3. Geef nuttige zaken als een bidon, voetbalsokken. Of geef een sportshirt van de favoriete sportclub. Zeker de voetbalshirts van de bekende Nederlandse of buitenlandse clubs vallen bij jongens vaak in goede aarde.

4. Buitenspeelgoed zorgt er in ieder geval al voor dat de speelgoedkast binnen niet uitpuilt :-).

5. Met een kinderkookboek maak je verbinding tussen iets geven en iets samen doen.

6. Of wat dacht je van een abonnement op een speel-o-theek in de buurt of een tijdschrift als de Donald Duck.

7. En dan werden er veel varianten genoemd op het geven van gezamenlijke activiteiten: kaartjes voor een pretpark of binnenspeeltuin, een dierentuinabonnement van en mét opa en oma. Deze variant vond ik ook erg leuk: een 11-jarige kreeg een 11-dingen-tegoed-bon. Bonnen konden worden ingewisseld tegen een uitje, wat later opblijven, een keertje langer computeren, een nachtje logeren bij opa en oma, etc.

8. En deze ervaring is ook mooi, omdat hij mij bij onze eigen kinderen nog in het geheugen gegrift staat. Laat het kind van tevoren bedenken wat het graag wil hebben en geef informatie over hoeveel geld dat kost. Vraag dan geld aan de bezoekers die komen en laat het kind vervolgens zelf met al die munten en briefjes betalen aan de kassa. Zo trots!

9. Ervaringen opdoen werd vaak genoemd, ze horen een beetje bij het samen activiteiten doen, maar zijn voor mij net iets anders. Een eerste keer naar een voetbalwedstrijd van je favoriete voetbalclub, een theater- of dansvoorstelling, eens een dagje alleen met papa/oma/tante iets ondernemen wat je nog nooit eerder gedaan hebt.

Wist je trouwens dat we gelukkiger worden van het opdoen van ervaringen dan van het hebben van spullen?
Daar zijn een aantal redenen voor. Spullen geven maar kortstondig een geluksgevoel, al vrij snel ben je er aan gewend. Een activiteit gaat natuurlijk ook voorbij, maar zorgt voor positieve herinneringen. Daarnaast is er bij een ervaring sprake van sociaal contact en dit verhoogt het plezier. En later kun je er altijd weer met je favoriete oom of tante of vriendinnen op terug komen. “Weet je nog hoe….”

Een laatste voordeel van het geven en beleven van ervaringen is dat je ze minder goed kan vergelijken met anderen. Stel dat het ene kind in de klas een heel dure legodoos krijgt en het andere kind een goedkopere. Dan is dit verschil duidelijk voelbaar.

Maar als je vertelt dat je met opa en oma zo’n leuke logeerpartij hebt gehad dan is dat uniek voor jou. Het is beduidend moeilijker te zeggen wie van de 2 klasgenootjes nu een leukere logeerpartij had, want je was er immers niet bij.

 

Geluk is een boeket maken van de bloemen waar je bij kunt. 

 

Kun je het vertalen naar je eigen leven?
Ik ben benieuwd naar tips voor cadeaus voor volwassenen.
Meld ze hieronder in een reactie s.v.p.

 

gratis videoserie

 

Klik hier om aan te vragen!