Niets zo vervelend als de twijfel achteraf of je op een Phishing mail hebt geklikt.

Ik ga dan naar www.fraudehelpdesk.nl en kijk of mijn verdachte mail al gemeld is. Maar nog handiger is het om tevoren te weten of de mail verdachte kenmerken heeft. Zo herken je de alarmbellen.

Een valse e-mail kunt u herkennen aan de volgende kenmerken:

– Er is sprake van een algemene aanhef, bijvoorbeeld ‘Geachte klant’.
– In de e-mail staat een link waarop u moet klikken om in te loggen op een website. Deze link leidt naar een website die erg lijkt op die van uw bank, maar in werkelijkheid een website van de fraudeur blijkt te zijn.
– Er wordt gevraagd naar beveiligingscodes en/of persoonlijke gegevens.
– De mail is slecht geschreven. Denk aan slechtlopende zinnen en spel- en grammaticafouten of er worden Engelse woorden gebruikt.
– In de e-mail vraagt de beveiligingsafdeling van uw bank of NVB u iets te doen.
– Het gaat vaak om een dringend verzoek, u wordt gevraagd snel te reageren want anders zal dit vervelende gevolgen hebben.
– Er wordt beweerd dat uw rekening is geblokkeerd of dat dit gaat gebeuren. Door paniek te zaaien hopen de oplichters dat u impulsief reageert en de door hen gewenste informatie verstrekt.
– De mailadressen van de afzenders wijken af van het adres van de organisatie die de mail zou hebben verstuurd. Dit kunt u zien door met de muis op het adres te staan zonder erop te klikken.
– De link in de mail verwijst naar een andere website. U kunt een foute link of knop herkennen door met uw cursor op de link te staan, zonder erop te klikken. Bij de meeste programma’s, zoals Internet Explorer, Firefox, Chrome en Outlook, verschijnt het webadres linksonder in beeld.
– Internetcriminelen versturen vaak een mail met tekst en plaatjes. Dit wordt gedaan om spamfilters te omzeilen. Deze mails zijn te herkennen doordat u de tekst (afzonderlijke woorden) niet kunt selecteren met de muis.
– Uw mailprovider of spamfilter heeft een indicatie van spam gegeven.
– Ook is het mogelijk dat u een telefoontje krijgt van een oplichter die uit is op uw pincodes en inlogcodes. Deze fraudeur doet zich bijvoorbeeld voor als een bankmedewerker. Hij wil uw gegevens controleren, omdat er bijvoorbeeld problemen zijn met uw rekening. Onthou: uw bank vraagt u nooit naar beveiligingscodes via de telefoon of e-mail. Houd uw beveiligingscodes voor uzelf.

Trouwens, we zijn de laatste weken ook al een paar keer gebeld door “Microsoft” Een Engels sprekende man die ons vertelde dat we in gevaar zijn en zijn adviezen moeten opvolgen. Mooi niet dus.

 

phishingmail

Wil je meer tips ontvangen over opruimen en organiseren?
Waar kan ik ze naartoe sturen?

gratis videoserie

 

Klik hier om aan te vragen!