Virtual organizing is hulp op afstand

Opruimen of organiseren met hulp op afstand, Virtual Organizing


Virtual Organizing (VO) is nieuw in Nederland. Simpel gezegd krijg je hulp op afstand. We werken daarbij op hetzelfde moment aan eenzelfde project, jij op locatie, ik als virtueel meekijkende en -denkende professional organizer (PO). Het contact verloopt per internetverbinding met camera, via bijv. skype, zoom of whatsapp.

In Amerika is deze manier van begeleiding al gangbaar en eind 2018 volgde ik -ook virtueel- met 2 andere Nederlandse organizers de opleiding tot Professional Virtual Organizing Services training bij Sheila Delson in Amerika. Wij drieën zijn in Nederland een samenwerkingsverband gestart en hebben een gezamenlijke website, virtual-organizers.nl.  
Het motto van de groep Virtual Organizers van Sheila in Amerika is “bridging the gap”. De reële afstand tussen de cliënt en professional organizer wordt namelijk overbrugd. Voor mij belangrijker is dat jij de kloof tussen je huidige en gewenste situatie kunt overbruggen.

 

Wat is virtual organizing?


Het is het 
proces waarbij via telefoon, e-mail, foto’s en skype/zoom gewerkt wordt aan een (deel)project om huis, werk of leven handiger te organiseren.

Het is een samenwerking tussen jou als cliënt en mij als VO om met een gestructureerd plan jouw doel te bereiken. Daarbij ontvang je instructies en leer je vaardigheden om het werk zelf uit te voeren. In deze samenwerking ben ik verantwoordelijk voor de begeleiding tijdens de sessie, de planning en administratie. Jij voert de werkzaamheden uit tijdens de afspraak en evt. daarna als huiswerkopdracht.

 

Op welke vraag is deze dienst een antwoord?


Virtual Organizing kan worden ingezet bij bijna alle vragen op het gebied van handiger organiseren van huis en leven. Het voordeel is dat we nu niet direct bij elkaar in de buurt hoeven te wonen om toch samen te werken.

Maar er zijn meer voordelen. Doordat ik niet lijfelijk aanwezig ben, is de kans groter dat je ‘anders’ gaat leren. Als ik bij jou thuis kom, los ik namelijk soms al dingen voor je op, zonder dat je er tegen aan bent gelopen. Bij deze manier van begeleiding kijk ik over je schouder mee en leer ik je je keuzes maken en versimpelen. Omdat je veel zelf zult doen en oefent tijdens en tussen de sessies, train je je brein om nieuwe oplossingen te bedenken. Zo leer je nog beter hoe jij een opruim- of organisatieklus kan uitvoeren, wat de kans vergroot dat je het de volgende keer zelfstandig kunt doen.

Virtual organizing kan ook afwisselend met de normale begeleiding thuis of op het werk worden gegeven. Informatie over alle diensten vindt je bovenaan de pagina bij aanbod.

Daarnaast kan VO worden ingezet bij het doorlopen van de online opruimtraining ‘Begin met Opruimen en Ontspullen’. Zo kan je ter aanvulling op de training bijvoorbeeld enkele virtual organizing afspraken maken. Zie voorbeeld-combinaties bij tarieven.

virtual organizing is hulp op afstand
Hulp bij het opruimen

Rommel is stil, maar vraagt veel van je. Ongemerkt kun je heel veel spullen in huis hebben, waardoor het te vol wordt. In overvolle ruimtes en kasten raak je het overzicht kwijt en weet je niet meer waar en hoe te beginnen met opruimen. Samen kijken we wat er nodig is en gaan we aan de slag. Zo leer je te bepalen wát je wilt bewaren en zal alles een vaste plek krijgen. Chaos kun je niet organiseren, een opgeruimd huis wel.

Overzicht in je administratie

Papieren en mails lijken soms een eigen leven te gaan leiden en zo te groeien tot onordelijke stapels. Hierdoor heb je geen idee meer hoe je er financieel voor staat of waar je op moet reageren. Het overzicht houden is niet moeilijk als alles weer geordend is. Samen gaan we aan de gang met sorteren, weggooien, en vooral met het opzetten van een voor jou overzichtelijk systeem. Daarna kost het bijhouden van de administratie je niet veel tijd meer. En het levert overzicht, rust en geld op.

Grip op je tijd en agenda

Hoe heerlijk is het als je weet wat je moet en wil doen en dit ook geregeld krijgt. De werkelijkheid is dat we ons vaak overspoeld voelen, afspraken vergeten en dan moeten improviseren. Of dat we domweg niet toekomen aan wat we echt graag willen doen. Door te kijken naar wat jouw taken zijn en wat je wilt bereiken gaan we aan de slag. Je leert prioriteiten stellen en daarna concrete stappen te zetten.
Er bestaan verschillende methodes om naar taken en tijd te kijken. Denk bijvoorbeeld aan digitale apps of het werken met een bulletjournal. We zoeken de voor jou passende manier.

Handiger huishouden

Hoe kan het handiger, dat huishouden? We leren veel, maar leren we ook hoe je alle huishoudelijke taken uitvoert? Natuurlijk ze bestaan, mensen bij wie het huishouden op rolletjes loopt. Voor de anderen is er hoop. Met weldadige routines en handige poetstips kan het echt eenvoudiger. Door een huishoudplan op te stellen waarin we bekijken wanneer en hoe je alles routineus onder controle houdt. Of je nu groot, klein, alleen of samen onder een dak woont, echt het is te doen!